onsdag 11 augusti 2010

Sinnen som triggar minnen

Vilka härliga eftermiddagar jag haft nu två dagar i rad...

Igår åkte jag till farmor och hämtade upp henne och sedan åkte vi vidare till Grytgölsskogen och plockade blåbär, drack kaffe och njöt av stillheten.







I den här skogen har jag sprungit så länge jag kan minnas. Vissa bitar är nerplöjda av maskiner, andra stigar är igenväxta och vissa nya har kommit till. Men det som är sig likt är hur harmonisk man blir efter ett par timmar där. Farmor berättade att när jag var i 5-6 års åldern hade lagt mig raklång i blåbärssnåren och tittat upp mot himlen och sagt:

"Åhh, vad det är skönt att leva"







Blåbärsläppar...



Vi stannade även till hos någon tant och plockade röda vinbär.


Dagen avslutades hos mamma där vi åt god mat, drack lite vin och gjöt i betong. Resultaten kanske läggs upp här senare...När jag bar kartongen med mosaik sprack den...Jag fick lite att göra då...Hmmm...




Idag stannade jag och Elin till vid en gammal igenväxt tomt där det finns massvis med hallon...men inte just nu....=) Vi fick med oss lite hallon, svarta vinbär och en jävla massa pissmyror, brännor från näslor och tistlar... Men det var trevligt.




Imorgon ska jag göra blåbärssylt och muffins! =)

Tänk att dofter och smaker kan väcka så mycket minnen...

Hallonen får mig att minnas hur härliga sommarlov jag hade hemma hos mormor och morfar, och hur det doftade och hur morfar såg ut vid diskbänken när han rensade hallon och gräddade våfflor samtidigt....



Blåbären får mig att minnas hur det kändes att sitta på trappen i Torpet lagom till solnedgången och äta blåbär och mjölk när jag var liten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar